Od 1 stycznia 2018 roku zmieni się sposób rozliczania i opłacania składek do ZUS. Przedsiębiorca będzie przekazywał wszystkie składki na jeden, indywidualny numer rachunku składkowego w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.
Jeśli przedsiębiorca do końca grudnia 2017 r. nie otrzyma informacji o numerze rachunku składkowego albo zgubi list powinien zgłosić się w ZUS albo zadzwonić do Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS (nr tel. 22 560 16 00). Jeśli nie będzie znał numeru rachunku składkowego nie opłaci w 2018 r. składek. Dotychczasowe rachunki zostaną zamknięte.
Gdy przedsiębiorca będzie miał długi składkowe, to wpłata na indywidualny numer rachunku składkowego pokryje naszą należność. Może to spowodować zadłużenie za bieżący okres co wpłynie, m. in. na prawo do zasiłku chorobowego. Przedsiębiorca podlega dobrowolnemu ubezpieczeniu chorobowemu tylko jeśli opłaca składki w terminie i w pełnej kwocie. Przedsiębiorca, który ma problemy finansowe i nie jest w stanie w całości spłacić zaległych składek powinien zwrócić się do ZUS. Z Zakładem można podpisać umowę o ratalną spłatę zadłużenia. Taka umowa zapewni objęcie ubezpieczeniem chorobowym i prawo do świadczeń.
Przedsiębiorca może skorzystać także z wyszukiwarki Numeru Rachunku Składkowego (NRS), która udostępniona została pod adresem www.eskladka.pl.
Więcej informacji na temat e-Składki znajduje się na stronie internetowej www.zus.pl/eskladka. W przypadku dodatkowych pytań i wątpliwości przedsiębiorca może zgłosić się również do najbliższej jednostki ZUS albo połączyć z konsultantem COT.
Pliki do pobrania: