1. Szczegółowych informacji udzielają:

  • Referent do spraw ewidencji i świadczeń

Wiktoria Cemor

tel. 33 858-63-39
fax. 33 851-49-90
parter, stanowisko informacji

  • Specjalista do spraw rejestracji

Izabela Błazik

tel. 33 858-63-28
fax. 33 851-49-90
II piętro pokój 23, stanowisko rejestracji

  • Specjalista do spraw rejestracji

Karina Tabor

tel. 33 858-63-28
fax. 33 851-49-90
II piętro pokój 23, stanowisko rejestracji

  • Specjalista do spraw rejestracji

Dorota Barłóg

tel. 33 858-63-28
fax. 33 851-49-90
II piętro pokój 23, stanowisko rejestracji
 

2. Informacje podstawowe:

Rejestracji można dokonać w dni pracujące od godziny 8:00 do 14:00 a w każdy trzeci piątek miesiąca od godziny 8:00 do 12:00.

Rejestracja bezrobotnych albo poszukujących pracy następuje na wniosek.

 W celu dokonania rejestracji osoba ubiegająca się o zarejestrowanie jako bezrobotny lub poszukujący pracy składa wniosek o rejestrację jako bezrobotny albo poszukujący pracy za pośrednictwem formularza elektronicznego udostępnionego w systemie teleinformatycznym, na portalu praca.gov.pl albo zgłasza się do PUP właściwego ze względu na miejsce zamieszkania.


Rejestracji osoby ubiegającej się o zarejestrowanie jako bezrobotny albo poszukujący pracy dokonuje się z dniem, w którym osoba:

1) wniosła kompletny wniosek o dokonanie rejestracji jako bezrobotny albo poszukujący pracy - w przypadku rejestracji elektronicznej;

2) zgłosiła się do PUP - po poświadczeniu przez nią własnoręcznym podpisem przekazanych przez nią danych i złożeniu, w obecności pracownika PUP oświadczeń, o których mowa w art. 55 ust. 9 i art. 60 ust. 1 pkt 2 ustawy w przypadku rejestracji w urzędzie.

Rejestracji osoby ubiegającej się o zarejestrowanie jako bezrobotny albo poszukujący pracy nie dokonuje się w przypadku:

1) odmowy przekazania wymaganych danych lub

2) odmowy poświadczenia przekazanych danych i oświadczenia o prawdziwości przekazanych danych oraz o zapoznaniu się z warunkami zachowania statusu lub

3) nieopatrzenia wniosku o dokonanie rejestracji, załączonych do niego dokumentów i oświadczenia o prawdziwości przekazanych danych oraz o zapoznaniu się z warunkami zachowania statusu - podpisem.

Osoba ubiegająca się o zarejestrowanie jako bezrobotny przekazuje następujące dane:

1) imię (imiona) i nazwisko;

2) obywatelstwo albo obywatelstwa;

3) numer PESEL, a w przypadku jego braku - datę i miejsce urodzenia, płeć, rodzaj, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość;

4) stan cywilny oraz informację o posiadaniu przez małżonka statusu bezrobotnego albo poszukującego pracy;

5) liczbę dzieci na utrzymaniu, daty ich urodzenia oraz informację o samotnym wychowywaniu dzieci;

6) informację o posiadaniu Karty Dużej Rodziny, o której mowa w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny;

7) informację o byciu opiekunem osoby niepełnosprawnej;

8) adres zamieszkania oraz adres do doręczeń, a także adres elektroniczny lub numer telefonu lub inne dane kontaktowe, jeżeli posiada;

9) wykształcenie;

10) ukończone szkoły;

11) zawody wyuczone, zawody wykonywane lub kwalifikacje cząstkowe w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 1606);

12) zawód, w którym osoba ubiegająca się o zarejestrowanie jako bezrobotny chciałaby pracować i ma ku temu odpowiednie kompetencje i kwalifikacje potwierdzone stosownymi dokumentami lub udokumentowaną ciągłość pracy w okresie minimum 3 miesięcy;

13) znajomość języków obcych wraz z poziomem znajomości tych języków;

14) posiadane uprawnienia i ukończone szkolenia zwiększające szanse na podjęcie i utrzymanie zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej;

15) rodzaj i stopień niepełnosprawności, jeżeli dotyczy;

16) okresy zatrudnienia z podaniem nazwy pracodawcy, zajmowanego stanowiska pracy, wymiaru czasu pracy i podstawy wykonywania pracy;

17) okresy wykonywania innej pracy zarobkowej i opłacania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności;

18) inne okresy zaliczane do okresu uprawniającego do zasiłku, o których mowa w ustawie;

19) sposób rozwiązania ostatniego stosunku pracy albo stosunku służbowego w zakresie koniecznym do ustalenia uprawnień do zasiłku;

20) kierunki szkoleń, którymi osoba ubiegająca się o zarejestrowanie jako bezrobotny jest zainteresowana, ewentualne zainteresowanie podjęciem zatrudnienia w państwach, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. a-c oraz informacje o gotowości do wyrażenia zgody albo jej braku na przetwarzanie danych osobowych wraz z ich zakresem na podstawie przepisów Unii Europejskiej o sieci EURES;

21) fakty niezbędne do ustalenia możliwości przyznania statusu bezrobotnego, o których mowa w art. 2 pkt 1 ustawy;

22) numer rachunku płatniczego, w celu przekazywania przyznanych świadczeń;

23) informacje niezbędne do zgłoszenia bezrobotnego lub członka jego rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego, o których mowa w art. 77 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

24) informację o posiadanym statusie, o którym mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2-6 - w przypadku cudzoziemca.

Osoba ubiegająca się o zarejestrowanie jako poszukujący pracy przekazuje pracownikowi powiatowego urzędu pracy w trakcie rejestracji dane, o których mowa w pkt 1–6 i 9–22.

Zarejestrowana osoba jest zobowiązana zawiadomić powiatowy urząd pracy o wszelkich zmianach w danych przekazanych  w trakcie rejestracji oraz w złożonych oświadczeniach w terminie 7 dni od dnia ich wystąpienia.

W przypadku gdy bezrobotny albo poszukujący pracy zamierza zmienić miejsce zamieszkania, czego skutkiem jest zmiana właściwości PUP, zawiadamia o tym PUP, w którym jest zarejestrowany, i wskazuje PUP właściwy ze względu na planowane miejsce zamieszkania.
 

3. Dokumenty potrzebne do rejestracji:

Osoba ubiegająca się o zarejestrowanie jako bezrobotny do wniosku o rejestrację przedkłada do wglądu pracownikowi PUP dokonującemu rejestracji dowód osobisty, a w przypadku jego braku – inny dokument potwierdzający tożsamość oraz dokumenty:

  1. odpowiednio: świadectwa ukończenia szkoły, dyplomy lub inne dokumenty potwierdzające kwalifikacje lub zaświadczenia o ukończeniu szkolenia;
  2. świadectwa pracy i inne dokumenty niezbędne do ustalenia jej uprawnień przysługujących na podstawie przepisów ustawy;
  3. dokumenty stwierdzające przeciwwskazania do wykonywania określonych prac, jeżeli takie posiada. 

Osoba niepełnosprawna ubiegająca się o zarejestrowanie jako bezrobotny przedkłada do wglądu pracownikowi PUP dokonującemu rejestracji dokumenty potwierdzające rodzaj i stopień niepełnosprawności.

Do wniosku o rejestrację jako bezrobotny dołącza się oświadczenia o:

  1. zdolności i gotowości do podjęcia zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy obowiązującym w danym zawodzie lub w danej służbie albo innej pracy zarobkowej albo jeżeli jest osobą niepełnosprawną, zdolną i gotową do podjęcia zatrudnienia co najmniej w połowie tego wymiaru czasu pracy;
  2. braku stałego źródła dochodu.

W zakresie niezbędnym do ustalenia statusu i uprawnień rejestrowanych osób pracownik PUP może sporządzać kopie dokumentów oraz wykonać odwzorowanie cyfrowe dokumentów przedłożonych w postaci papierowej.  
 

4. Elektroniczna rejestracja:

Aby dokonać rejestracji przez internet konieczne będzie wypełnienie formularza elektronicznego, dostępnego na stronie Ministwerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej:  www.praca.gov.pl .

W wyznaczonym terminie należy pobrać numer z systemu kolejkowego dedykowany osobom korzystającym z portalu praca.gov.pl i czekać na wezwanie.

Uwaga!

Istnieje możliwość wezwania w celu weryfikacji załączonych dokumentów.
Osoby zarejestrowane otrzymają wezwanie do pośrednika pracy.
 

5. Informacje dodatkowe:

W Powiatowym Urzędzie Pracy w Cieszynie obowiązuje system kolejkowy.  Obsługa interesantów odbywa się po wcześniejszym ustaleniu wizyty z konkretną datą i godziną. System jest dostępny pod adresem: https://bezkolejki.pup.cieszyn.pl

Dostarczenie wszystkich dokumentów potwierdzających zdobyte kwalifikacje zawodowe (np. zaświadczeń o ukończonych kursach lub studiach wyższych) pozwoli na dobranie odpowiednich instrumentów oraz kierowanie na właściwe stanowiska pracy.
 

6. Dokumenty do pobrania: