1. Szczegółowych informacji udzielają:
-
Referent do spraw ewidencji i świadczeń
Wiktoria Cemor
tel. 33 858-63-39
fax. 33 851-49-90
parter, stanowisko informacji
-
Specjalista do spraw rejestracji
Izabela Błazik
tel. 33 858-63-28
fax. 33 851-49-90
II piętro pokój 23, stanowisko rejestracji
- Specjalista do spraw rejestracji
Karina Tabor
tel. 33 858-63-28
fax. 33 851-49-90
II piętro pokój 23, stanowisko rejestracji
- Specjalista do spraw rejestracji
Dorota Barłóg
tel. 33 858-63-28
fax. 33 851-49-90
II piętro pokój 23, stanowisko rejestracji
2. Informacje podstawowe:
Rejestracji można dokonać w dni pracujące od godziny 8:00 do 14:00 a w każdy trzeci piątek miesiąca od godziny 8:00 do 12:00.
Rejestracja bezrobotnych albo poszukujących pracy następuje na wniosek.
W celu dokonania rejestracji osoba ubiegająca się o zarejestrowanie jako bezrobotny lub poszukujący pracy składa wniosek o rejestrację jako bezrobotny albo poszukujący pracy za pośrednictwem formularza elektronicznego udostępnionego w systemie teleinformatycznym, na portalu praca.gov.pl albo zgłasza się do PUP właściwego ze względu na miejsce zamieszkania.
Rejestracji osoby ubiegającej się o zarejestrowanie jako bezrobotny albo poszukujący pracy dokonuje się z dniem, w którym osoba:
1) wniosła kompletny wniosek o dokonanie rejestracji jako bezrobotny albo poszukujący pracy - w przypadku rejestracji elektronicznej;
2) zgłosiła się do PUP - po poświadczeniu przez nią własnoręcznym podpisem przekazanych przez nią danych i złożeniu, w obecności pracownika PUP oświadczeń, o których mowa w art. 55 ust. 9 i art. 60 ust. 1 pkt 2 ustawy w przypadku rejestracji w urzędzie.
Rejestracji osoby ubiegającej się o zarejestrowanie jako bezrobotny albo poszukujący pracy nie dokonuje się w przypadku:
1) odmowy przekazania wymaganych danych lub
2) odmowy poświadczenia przekazanych danych i oświadczenia o prawdziwości przekazanych danych oraz o zapoznaniu się z warunkami zachowania statusu lub
3) nieopatrzenia wniosku o dokonanie rejestracji, załączonych do niego dokumentów i oświadczenia o prawdziwości przekazanych danych oraz o zapoznaniu się z warunkami zachowania statusu - podpisem.
Osoba ubiegająca się o zarejestrowanie jako bezrobotny przekazuje następujące dane:
1) imię (imiona) i nazwisko;
2) obywatelstwo albo obywatelstwa;
3) numer PESEL, a w przypadku jego braku - datę i miejsce urodzenia, płeć, rodzaj, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość;
4) stan cywilny oraz informację o posiadaniu przez małżonka statusu bezrobotnego albo poszukującego pracy;
5) liczbę dzieci na utrzymaniu, daty ich urodzenia oraz informację o samotnym wychowywaniu dzieci;
6) informację o posiadaniu Karty Dużej Rodziny, o której mowa w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny;
7) informację o byciu opiekunem osoby niepełnosprawnej;
8) adres zamieszkania oraz adres do doręczeń, a także adres elektroniczny lub numer telefonu lub inne dane kontaktowe, jeżeli posiada;
9) wykształcenie;
10) ukończone szkoły;
11) zawody wyuczone, zawody wykonywane lub kwalifikacje cząstkowe w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 1606);
12) zawód, w którym osoba ubiegająca się o zarejestrowanie jako bezrobotny chciałaby pracować i ma ku temu odpowiednie kompetencje i kwalifikacje potwierdzone stosownymi dokumentami lub udokumentowaną ciągłość pracy w okresie minimum 3 miesięcy;
13) znajomość języków obcych wraz z poziomem znajomości tych języków;
14) posiadane uprawnienia i ukończone szkolenia zwiększające szanse na podjęcie i utrzymanie zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej;
15) rodzaj i stopień niepełnosprawności, jeżeli dotyczy;
16) okresy zatrudnienia z podaniem nazwy pracodawcy, zajmowanego stanowiska pracy, wymiaru czasu pracy i podstawy wykonywania pracy;
17) okresy wykonywania innej pracy zarobkowej i opłacania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności;
18) inne okresy zaliczane do okresu uprawniającego do zasiłku, o których mowa w ustawie;
19) sposób rozwiązania ostatniego stosunku pracy albo stosunku służbowego w zakresie koniecznym do ustalenia uprawnień do zasiłku;
20) kierunki szkoleń, którymi osoba ubiegająca się o zarejestrowanie jako bezrobotny jest zainteresowana, ewentualne zainteresowanie podjęciem zatrudnienia w państwach, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. a-c oraz informacje o gotowości do wyrażenia zgody albo jej braku na przetwarzanie danych osobowych wraz z ich zakresem na podstawie przepisów Unii Europejskiej o sieci EURES;
21) fakty niezbędne do ustalenia możliwości przyznania statusu bezrobotnego, o których mowa w art. 2 pkt 1 ustawy;
22) numer rachunku płatniczego, w celu przekazywania przyznanych świadczeń;
23) informacje niezbędne do zgłoszenia bezrobotnego lub członka jego rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego, o których mowa w art. 77 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
24) informację o posiadanym statusie, o którym mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2-6 - w przypadku cudzoziemca.
Osoba ubiegająca się o zarejestrowanie jako poszukujący pracy przekazuje pracownikowi powiatowego urzędu pracy w trakcie rejestracji dane, o których mowa w pkt 1–6 i 9–22.
Zarejestrowana osoba jest zobowiązana zawiadomić powiatowy urząd pracy o wszelkich zmianach w danych przekazanych w trakcie rejestracji oraz w złożonych oświadczeniach w terminie 7 dni od dnia ich wystąpienia.
W przypadku gdy bezrobotny albo poszukujący pracy zamierza zmienić miejsce zamieszkania, czego skutkiem jest zmiana właściwości PUP, zawiadamia o tym PUP, w którym jest zarejestrowany, i wskazuje PUP właściwy ze względu na planowane miejsce zamieszkania.
3. Dokumenty potrzebne do rejestracji:
Osoba ubiegająca się o zarejestrowanie jako bezrobotny do wniosku o rejestrację przedkłada do wglądu pracownikowi PUP dokonującemu rejestracji dowód osobisty, a w przypadku jego braku – inny dokument potwierdzający tożsamość oraz dokumenty:
- odpowiednio: świadectwa ukończenia szkoły, dyplomy lub inne dokumenty potwierdzające kwalifikacje lub zaświadczenia o ukończeniu szkolenia;
- świadectwa pracy i inne dokumenty niezbędne do ustalenia jej uprawnień przysługujących na podstawie przepisów ustawy;
- dokumenty stwierdzające przeciwwskazania do wykonywania określonych prac, jeżeli takie posiada.
Osoba niepełnosprawna ubiegająca się o zarejestrowanie jako bezrobotny przedkłada do wglądu pracownikowi PUP dokonującemu rejestracji dokumenty potwierdzające rodzaj i stopień niepełnosprawności.
Do wniosku o rejestrację jako bezrobotny dołącza się oświadczenia o:
- zdolności i gotowości do podjęcia zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy obowiązującym w danym zawodzie lub w danej służbie albo innej pracy zarobkowej albo jeżeli jest osobą niepełnosprawną, zdolną i gotową do podjęcia zatrudnienia co najmniej w połowie tego wymiaru czasu pracy;
- braku stałego źródła dochodu.
W zakresie niezbędnym do ustalenia statusu i uprawnień rejestrowanych osób pracownik PUP może sporządzać kopie dokumentów oraz wykonać odwzorowanie cyfrowe dokumentów przedłożonych w postaci papierowej.
4. Elektroniczna rejestracja:
Aby dokonać rejestracji przez internet konieczne będzie wypełnienie formularza elektronicznego, dostępnego na stronie Ministwerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej: www.praca.gov.pl .
W wyznaczonym terminie należy pobrać numer z systemu kolejkowego dedykowany osobom korzystającym z portalu praca.gov.pl i czekać na wezwanie.
Uwaga!
Istnieje możliwość wezwania w celu weryfikacji załączonych dokumentów.
Osoby zarejestrowane otrzymają wezwanie do pośrednika pracy.
5. Informacje dodatkowe:
W Powiatowym Urzędzie Pracy w Cieszynie obowiązuje system kolejkowy. Obsługa interesantów odbywa się po wcześniejszym ustaleniu wizyty z konkretną datą i godziną. System jest dostępny pod adresem: https://bezkolejki.pup.cieszyn.pl
Dostarczenie wszystkich dokumentów potwierdzających zdobyte kwalifikacje zawodowe (np. zaświadczeń o ukończonych kursach lub studiach wyższych) pozwoli na dobranie odpowiednich instrumentów oraz kierowanie na właściwe stanowiska pracy.